Social media & γνωστική απόδοση
Τα πράγματα για τα παιδιά της γενιάς Αlpha και της γενιάς Ζ δεν είναι πολύ ρόδινα. Κάθε βδομάδα σχεδόν διαβάζουμε κι άλλη μια μελέτη για το πόσο καταστροφική είναι η επίδραση των κινητών στη ζωή τους, στην υγεία τους, στην ψυχική τους κατάσταση… Πλέον και στη νοητική λειτουργία τους.
Το κορυφαίο ιατρικό περιοδικό Journal of the American Medical Association (JAMA) δημοσίευσε πρόσφατα μελέτη (https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2839941) για τη σχέση ανάμεσα
-στη χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ, σόσιαλ μίντια) στις ηλικίες 9-13 ετών
και
-την γνωστική απόδοση.
Η μελέτη
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν υπάρχοντα δεδομένα 6.554 εφήβων από την περίφημη αμερικανική ABCD study (Adolescent Brain Cognitive Development study). Μελέτησαν τα δεδομένα και χώρισαν τα παιδιά σε 3 “ομάδες” χρήσης σόσιαλ μίντια:
- Η ομάδα «καθόλου ή πολύ χαμηλής χρήσης» (~57.6%), δηλαδή παιδιά που έβλεπαν καθόλου ή <15 λεπτά σόσιαλ μίντια ανά ημέρα όταν ήταν 9-10 ετών, κι αυτό δεν άλλαξε ως τα 13.
- Η ομάδα «χαμηλής, αλλά αυξανόμενης χρήσης» (~36.6%), που είχε παιδιά που από τα 9-10 ως τα 13 άρχισαν να βλέπουν +1.3 ώρες/ημέρα παραπάνω σόσιαλ μίντια.
- Η ομάδα «υψηλής και αυξανόμενης χρήσης» (~5.8%), που είχε παιδιά που από τα 9-10 ως τα 13 άρχισαν να βλέπουν 3 ώρες/ημέρα περισσότερα σόσιαλ μίντια.
Μετά, οι ερευνητές σύγκριναν τη γνωστική απόδοση της πρώτης ομάδας (αυτή με την με «μηδενική ή πολύ χαμηλή» χρήση) με εκείνη των άλλων δύο ομάδων. Τη σύγκριναν σε 3 φάσεις: όταν όλα τα παιδιά ήταν 9-10 ετών, ξανά όταν ήταν 11-12 και ξανά όταν όλα τα παιδιά ήταν 12-13 ετών.
Τι βρήκαν;
- Ενώ όταν ήταν 9-10 ετών όλα αυτά τα παιδάκια είχαν παρόμοια γνωστική εικόνα, όταν ήταν 11-12 ετών, οι έφηβοι στην ομάδα «χαμηλής, αλλά αυξανόμενης χρήσης» είχαν χαμηλότερους μέσους όρους στα τεστ ανάγνωσης, μνήμης, λεξιλογίου και στη συνολική γνωστική βαθμολογία, σε σύγκριση με την ομάδα μηδενικής/χαμηλής χρήσης. Το ίδιο κι όταν ήταν 13 ετών.
- Οι έφηβοι στην ομάδα «υψηλής και αυξανόμενης χρήσης» είχαν ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση: ακόμα πιο χαμηλά σκορ στα ίδια τεστ, ειδικά μνήμη + λεξιλόγιο, και σημαντικά χαμηλότερη συνολική γνωστική βαθμολογία.
Συμπεράσματα
Η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική συσχέτιση ανάμεσα στην αυξανόμενη χρήση σόσιαλ σε μικρή ηλικία εφηβείας και σε (μέτρια, αλλά ξεκάθαρη) μειωμένη γνωστική απόδοση (μνήμη, ανάγνωση, λεξιλόγιο) μετά από ~2 χρόνια αυξημένης χρήσης σόσιαλ. Με απλά λόγια: η χρήση σόσιαλ μίντια στην εφηβεία, έχει αρνητική επίδραση στη γνωστική λειτουργία των παιδιών μας.
Ας είμαστε, λοιπόν, πολύ προσεκτικοί στο πότε δίνουμε στα παιδιά μας κινητό. Κι ακόμα περισσότερο προσεκτικοί στο πότε τους επιτρέπουμε τη χρήση των σόσιαλ μίντια. Η ίδια τους η νοητική ικανότητα εξαρτάται από αυτή τη δική μας απόφαση. Δεν είναι να την παίρνουμε ελαφρά…

