Κορωνοϊός και παιδική ρουτίνα

 In Blog

Η καραντίνα έφερε τα πάνω-κάτω στην καθημερινότητά μας. Κλειστά σχολεία, κλειστές παιδικές χαρές, τέλος οι ξέγνοιαστες βόλτες, τα παιδικά πάρτυ… Μέσα σε όλα αυτά, είχαμε κι άλλη μια σημαντική παράπλευρη απώλεια: αυτή της ρουτίνας. Ειδικά για τα μικρά παιδιά, ο κόσμος είναι ένα γενικά άγνωστο και απρόβλεπτο μέρος. Η ρουτίνα, δηλαδή το να ξέρουν “τι τα περιμένει”, είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στην ηρεμία τους και την ικανότητά τους να οργανωθούν και να συγκεντρωθούν στην πιο σπουδαία για αυτά δουλειά: την μάθηση -είτε εμπειρική, είτε θεωρητική-σχολική. Για αυτό η αίσθηση της κανονικότητας και της ρουτίνας είναι για τα παιδιά “θησαυρός”. 

Στην εποχή του κορωνοϊού είναι ακόμα πιο σημαντικό να δημιουργήσουμε για το παιδί γρήγορα νέες ρουτίνες που θα αντικαταστήσουν τις παλιές. Μερικές ιδέες:

-Σταθερή ώρα ύπνου και σταθερό πρωινό “εγερτήριο” συγκεκριμένη ώρα κάθε πρωί. Δεν είναι απαραίτητο αυτή η ώρα να είναι υπερβολικά νωρίς, αλλά είναι σημαντικό να είναι σταθερή. Το σταθερό ωράριο ύπνου βοηθά στην οργάνωση της ημέρας, ρυθμίζει το παιδί, αποτελεί βασικό στοιχείο της ρουτίνας του.

-Ντύσιμο, πλύσιμο, πρωινό κάθε πρωί. Δεν μένουμε με τις πυτζάμες όλη μέρα.

-Έχουμε συγκεκριμένη ώρα φυσικής άσκησης κάθε μέρα. Είναι τρομερά σημαντικό για τα παιδιά μας να ασκούνται και να διοχετεύουν την ενέργειά τους ειδικά αυτές τις μέρες της καραντίνας. Αν δεν μπορούμε να βγούμε έξω, φτιάχνουμε διαδρομές εμποδίων μέσα στο σαλόνι, δημιουργούμε “αγωνιστική διαδρομή” που πρέπει το παιδί να κάνει τρέχοντας βάζοντας σημαδάκια με αυτοκόλλητη ταινία στο πάτωμα και βελάκια στους τοίχους (π.χ. 5 κύκλοι γύρω από το τραπέζι της τραπεζαρίας, 15 χοροπηδητά σε ένα μαξιλάρι, τρέξιμο στο διάδρομο, στο μπαλκόνι κι από εκεί στο δωμάτιο της μαμάς και του μπαμπά κ.λπ.). Αν κάνετε εργοθεραπεία, ο εργοθεραπευτής σας μπορεί να σας βοηθήσει να σχεδιάσετε την ιδανική διαδρομή με βάση το δικο σας σπίτι.

-Ορίζουμε χρόνο για το σχολικό διάβασμα, αν υπάρχει. Αν δεν υπάρχει, οργανώνουμε αποβραδίς προσχολικές δραστηριότητες για την επόμενη μέρα: κατασκευούλες, ζωγραφική, παζλ. Διαφορετικές κάθε μέρα, αλλά πάντα την ίδια περίπου ώρα (π.χ. μετά το πρωινό ή μετά το μεσημεριανό γεύμα).

-Βάζουμε χρονικό όριο στη χρήση οθόνης χωρίς παρέα. Κάθε οικογένεια θα έχει το δικό της όριο, αλλά προσπαθούμε στη δική μας οικογένεια να έχουμε τόσες άλλες εναλλακτικές για το παιδί μέσα στην ημέρα, ώστε η οθόνη να περιορίζεται στο επιτρεπτό για την ηλικία του παιδιού. Η χρήση οθόνης από όλη την οικογένεια, όπως για να δούμε και να σχολιάσουμε μαζί μια εκπομπή ή για να μιλήσουμε με τον παππού και τη γιαγιά, μπορεί να εξαιρείται από αυτό το όριο.

-Δίνουμε στο παιδί “δουλειές” του σπιτιού. Κάθε μέρα, μια συγκεκριμένη ώρα, το παιδί ξέρει ότι έχει να κάνει μια “δουλειά” για να μας βοηθήσει. Οι δουλειές θα ποικίλουν ανάλογα με την ηλικία, αλλά μερικές ιδέες είναι: να φέρει/βάλει τα άπλυτα ρούχα μέσα στο πλυντήριο, να βοηθήσει στο άπλωμα των ρούχων, να στρώσει το κρεβάτι του (δεν πειράζει αν δεν είναι τέλειο, δεν θα το δει κανείς!), να μαζέψει τα παιχνίδια του, να στρώσει το τραπέζι για το βραδινό, να σερβίρει το φαγητό, να μαζέψει το τραπέζι, να γεμίσει ή να αδειάσει το πλυντήριο των πιάτων, να ξεβγάλει τα πιάτα πριν τα βάλει η μαμά ή ο μπαμπάς στο πλυντήριο, να σκουπίσει με την ηλεκτρική σκούπα, να ξεσκονίσει τα χαμηλά έπιπλα  κ.λπ. Θυμηθείτε: δε θα δίνουμε στο παιδί άπειρες δουλειές μαζεμένες. Θα του ορίζουμε μία συγκεκριμένη δουλειά σε μία συγκεκριμένη ώρα της ημέρας.

-Ορίζουμε ώρα κοινωνικοποίησης -κάθε μέρα αν είναι δυνατόν. Προσπαθούμε να μιλάμε μέσω τηλεφώνου, skype, viber ή άλλης εφαρμογής με φίλους του παιδιού, με τη γιαγιά και τον παππού, έναν αγαπημένο θείο ή θεία κ.ο.κ.

Tips

-Σε μεγαλύτερα παιδιά ή παιδιά που είναι αρκετά ώριμα, μπορούμε να δώσουμε ενεργό ρόλο στη δημιουργία της ρουτίνας τους. Θα τα κάνει να νιώσουν υπεύθυνα και θα αυξήσουμε τις πιθανότητες να συνεργαστούν χωρίς γκρίνιες.

-Στα μικρότερα παιδιά, δίνουμε την ευκαιρία να διαλέξουν μεταξύ 2 επιλογών: τι δουλειά θα προτιμούσες να κάνεις σήμερα, την Α ή την Β; Ποιον λες να πάρουμε τηλέφωνο αύριο, τον παππού ή τη θεία; Τι λες να φάμε σήμερα, τυρόπιτα ή κοτόπουλο; Οι ερωτήσεις αυτές παρέχουν στο παιδί την ασφάλεια ότι υπάρχει το πλαίσιο και η οργάνωση στην ημέρα του αλλά και την αίσθηση ότι έχει κι αυτό συμμετοχή σε ό,τι συμβαίνει, ώστε να κερδηθεί πιο εύκολα η συνεργασία του.

-Είναι πολύ βοηθητικό, για παιδιά κάθε ηλικίας, να έχουν το πρόγραμμά τους οπτικοποιημένο, π.χ. γραμμένο ή ζωγραφισμένο σε έναν ασπροπίνακα ή μια κόλλα χαρτί που θα κολλάμε σε ένα σημείο του σπιτιού στην αρχή της ημέρας. 

 

Ελπίζουμε ότι αυτές οι προσαρμογές θα βοηθήσουν τα παιδάκια μας να οργανωθούν και να συγκεντρωθούν, θα μειώσουν το άγχος τους και την αποδιοργάνωση ώστε να συνεχίσουν να εξελίσσονται και και να αναπτύσσονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ακόμα και στην καραντίνα.

Αν δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε το άγχος ή τις αλλαγές που λόγω κορωνοϊού βιώνουμε όλοι στη ζωή μας ή πιάνετε τον εαυτό σας συχνά σε απόγνωση, μιλήστε. Μοιραστείτε τα άγχη σας με έναν δικό σας άνθρωπο ή επικοινωνήστε μαζί μας. Οι ψυχολόγοι του Λογοδικτύου  μπορούν μέσω Συμβουλευτικής Γονέων να σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε όσα βιώνετε και να σας ενδυναμώσουν ψυχολογικά. Μπορείτε να καλέσετε στο 210-4818160 Δευτέρα-Παρασκευή 13:30-21:00 για να κλείσετε το ραντεβού σας!

Καλή μας δύναμη και υπομονή!

Recent Posts

Leave a Comment