H ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΜΩΡΟΥ ΜΑΣ ΣΤΟΥΣ 18 ΜΗΝΕΣ

 In Blog

Της Αναστασίας Σταγιάνου, Παθολόγου Λόγου & Ομιλίας, ΜΑ, ΜSc/CCC-SLP

Νέοι γονείς, ευτυχείς μαμάδες και ξετρελαμένοι μπαμπάδες…το μωρό μας έφτασε αισίως στο ενάμισυ έτος! Έχουμε πλέον μπει στη ρουτίνα μας, όλα είναι λίγο πιο προβλέψιμα και λίγο πιο «αυτόματα». Ίσως έχουμε αρχίσει να κοιμόμαστε λίγο καλύτερα από ό,τι έναν χρόνο πριν (ίσως κι όχι!). Το μωράκι μας πλέον μας κάνει συστηματικά να γελάμε με τις νέες δεξιότητες που κατακτά καθημερινά. Μάλλον περπατά πια μόνο του, αρχίζει να λέει λεξούλες και ίσως μικρές φρασούλες, προσπαθεί να τραγουδά, να μας μιμείται με κάθε ευκαιρία κάνοντας ότι μιλά στο τηλέφωνο ή ότι διαβάζει, να απολαμβάνει να κάθεται μαζί μας, να ακούει ιστορίες, να ξεφυλλίζει βιβλιαράκια και χίλια άλλα όμορφα πράγματα. Είναι η υπέροχη ηλικία των 18 μηνών!

Είναι επίσης μια πολύ καλή στιγμή για να δούμε πού βρίσκεται η επικοινωνία του μωρού μας, οι δεξιότητες δηλαδή που σχετίζονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση, την κατανόηση, την έκφραση. Ας δούμε τι περίπου μπορούμε να περιμένουμε αλλά και τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε το μωράκι μας να εξελιχθεί.

Tι πρέπει να περιμένω για το 18 μηνών μωράκι μου σε ό,τι αφορά…

…τη δεξιότητα προσοχής και το βλέμμα:

  • Κάνει συχνή, αυθόρμητη βλεμματική επαφή με ενήλικες κατά την αλληλεπίδραση.
  • Γυρίζει το κεφάλι για να δει όταν ακούσει κάποιον άγνωστο ενήλικα να αρχίζει να μιλά.
  • Κάνει μετατόπιση βλέμματος μεταξύ 3 σημείων: 1. Κοιτάει το παιχνίδι στο χέρι του 2. Κοιτάει τον ενήλικα 3. Γυρνά και κοιτά ξανά το παιχνίδι.
  • Κάνει μετατόπιση βλέμματος μεταξύ 4 σημείων όταν υπάρχουν περισσότεροι από ένας ενήλικες στο δωμάτιο: 1. Κοιτάει το παιχνίδι στο χέρι του 2. Κοιτάει τον ενήλικα 3. Κοιτά τον άλλον ενήλικα 4. Γυρνά και κοιτά ξανά το παιχνίδι.
  • Δίνει την προσοχή του αυθόρμητα σε ένα βιβλίο ή μια δραστηριότητα για 2-3+ λεπτά χωρίς να χρειαστεί καθοδήγηση.

…τις χειρονομίες:

  • Δείχνει τι θέλει, απομονώνοντας αυθόρμητα τον δείκτη του χεριού του.
  • Δείχνει -προτάσσοντας- τα αντικείμενα που κρατά σε έναν ενήλικα (συνήθως χωρίς να τα δίνει).
  • Σπρώχνει μακριά αντικείμενα που δεν θέλει.
  • Συμμετέχει σε παιχνίδια “πάρε-δώσε” με έναν ενήλικα.
  • Μιμείται απλές χειρονομίες όπως τα παλαμάκια ή “γεια σου”.
  • Δίνει ένα αντικείμενο στον ενήλικα για να ζητήσει βοήθεια.
  • Κουνάει το κεφάλι αρνητικά (αριστερά-δεξιά) για να εκφράσει το “όχι”.

…το παιχνίδι και τις ρουτίνες παιχνιδιού:

  • Προσπαθεί ενεργά να εξερευνήσει παιχνίδια (π.χ. Σπρώχνει και γυρνάει μέρη παιχνιδιών, γυρίζει παιχνίδια ανάποδα, τσουλάει παιχνίδια μπρος-πίσω).
  • Επαναλαμβάνει ενδιαφέρουσες κινήσεις με παιχνίδια (π.χ. Αν ανακαλύψει ότι ένα παιχνίδι κάνει αστείο ήχο, προσπαθεί να το ξανακάνει να βγάλει τον ήχο αυτό).
  • Μιμείται απλές κινήσεις παιχνιδιού (π.χ. Ο ενήλικας χτυπά δυο τουβλάκια μαζί, το παιδί τον μιμείται).
  • Χρησιμοποιεί αντικείμενα καθημερινής χρήσης, ξέρει τι κάνουμε σε συνηθισμένες καταστάσεις (π.χ. Αν του δοθεί ένα κουτάλι ή ποτήρι, προσπαθεί να φάει/πιεί ή όταν το ντύνουμε αρχίζει να σηκώνει τα χέρια περιμένοντας τη μπλούζα).

…την κατανόηση:

  • Ακολουθεί εντολές ενός και δύο βημάτων με σταθερότητα, χωρίς σχετική βοηθητική χειρονομία/νεύμα από τον ενήλικα.
  • Καταλαβαίνει και εκτελεί απλές δράσεις που του ζητούνται (π.χ. Κάτσε κάτω, έλα εδώ) χωρίς βοηθητική χειρονομία.
  • Επιλέγει αντικείμενα από ομάδα τριών με λεκτική εντολή.
  • Διαλέγει γνωστά κομμάτια παζλ σε οπτικό πεδίο 2 επιλογών.
  • Καταλαβαίνει απλές ερωτήσεις (π.χ. “Τι είναι” ή “πού είναι”).
  • Δείχνει αντικείμενα ή εικόνες όταν ονοματίζονται.
  • Αυθόρμητα και με σταθερότητα αναγνωρίζει απλές εικόνες αντικειμένων σε βιβλίο.
  • Σταματά για λίγο (κοντοστέκεται) αν ενώ κάνει κάτι ακούσει έναν ενήλικα να λέει με σταθερή/αυστηρή φωνή “Μη” ή “Όχι”.
  • Αναγνωρίζει 2-3 καθημερινά αντικείμενα ή μέρη σώματος αν ερωτηθεί.

…την έκφραση:

  • Παράγει διάφορα σύμφωνα (π.χ. μπ, ντ, μ) σε αρχική θέση, καθώς και τα περισσότερα φωνήεντα.
  • Το λεξιλόγιό του σταδιακά αρχίζει να προσεγγίζει τις 50 λέξεις (π.χ. μπορεί να έχει 20 και με ή γοργούς ρυθμούς αυτές να γίνουν 25, 30, 35-40). Επίσης οι λέξεις αυτές μπορεί να μην είναι «καθαρές» (με τον τρόπο δηλαδή που τις λέμε οι ενήλικες).
  • Μιμείται λέξεις και ήχους που κάνουν οι μεγάλοι.
  • Προσπαθεί να εξασκηθεί σε ήχους και λέξεις.
  • Ονοματίζει σωστά γνωστά του αντικείμενα (φαγητά, παιχνίδια, ζώα).

Κι αν το μωράκι μου δεν κάνει αρκετά από αυτά;

Είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης και δεν φτάνουν όλα τα μωράκια στα αναπτυξιακά ορόσημα την ίδια στιγμή. Αν πιστεύετε ότι το μωρό σας δυσκολεύεται με την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση, μιλήστε για αυτό στον παιδίατρό σας. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι για να ενισχύσετε τις δεξιότητες του μωρού. Διαβάστε στο σχετικό άρθρο μας «Πώς μπορώ να ενισχύσω την επικοινωνία του μωρού μου;» για συγκεκριμένες ιδέες και υλικά! Αν εξακολουθείτε να έχετε σοβαρές ανησυχίες, μη διστάσετε να αναζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού Παθολόγου Λόγου & Ομιλίας-Λογοθεραπευτή, ο οποίος θα αξιολογήσει το παιδί και θα σας καθοδηγήσει για το πώς πρέπει να δράσετε. (Διαβάστε εδώ ποια είναι η διαδικασία της Λογοθεραπευτικής αξιολόγησης στο Λογοδίκτυο.)

Θέλετε να μάθετε περισσότερα;

Έχετε περισσότερες απορίες σχετικές με την ανάπτυξη του μωρού σας; Ελάτε στο Λογοδίκτυο να μας γνωρίσετε από κοντά και να απαντήσουμε κάθε σας ερώτηση. Οι συναντήσεις με την Επιστημονική Υπεύθυνη είναι πάντα δωρεάν. Καλέστε στο 210-4818160 και κλείστε το ραντεβού σας σήμερα!

Recent Posts

Leave a Comment