Η ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς είναι μια αξιολόγηση λογοθεραπείας; Είναι κάτι σαν ιατρική εξέταση; Έχει τεστ με λέξεις και εικόνες; Τι είδους εμπειρία είναι για το παιδί;

Είναι αλήθεια ότι κάθε πλαίσιο μπορεί να ακολουθεί ελαφρώς διαφορετικές διαδικασίες και πρωτόκολλα. Στο Λογοδίκτυο η αρχική εκτίμηση έχει περισσότερο ανιχνευτικό χαρακτήρα. Μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε αδρά τους βασικούς τομείς της επικοινωνίας και της έκφρασης, εντοπίζοντας δυσκολίες που χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση. Θέλουμε να παρατηρήσουμε το παιδί, να ακολουθήσουμε την πρωτοβουλία του, να καταγράψουμε τις όποιες δυσκολίες. Αλλά θέλουμε και και να φροντίσουμε το παιδί να έχει μια θετική εμπειρία και να θέλει να ξαναέρθει, σε περίπτωση που τελικά χρειαστεί.

Βήμα-βήμα η διαδικασία έχει ως εξής: κατά την πρώτη μας συνάντηση, θα γνωριστούμε με την Επιστημονική Υπεύθυνη και τον λογοθεραπευτή μας. Ο θεραπευτής στη συνέχεια θα απευθυνθεί κατ’ευθείαν στο παιδάκι μας, και θα του ζητήσει να παίξουν μαζί σε μια από τις καταπληκτικές αίθουσες με τα παιχνίδια του. Το παιδί πιθανότατα θα ακολουθήσει χωρίς δυσκολία. Σε περίπτωση όμως που εκδηλώσει άγχος αποχωρισμού από εμάς, ο θεραπευτής θα προτείνει και σε έναν (αν είμαστε δύο) γονέα να τους συνοδέψει στο παιχνίδι. O άλλος γονέας θα μπει μαζί με την Επιστημονική Υπεύθυνη στο ειδικό δωμάτιο παρακολούθησης από όπου μέσω μονόδρομου καθρέπτη θα παρακολουθήσει όλη τη διαδικασία!

Μετά την είσοδο στον χώρο ο θεραπευτής θα προτείνει παιχνίδια με ήρεμο τρόπο. Καμία από τις ανιχνευτικές διαδικασίες στο στάδιο αυτό δεν έχει τη μορφή “άσκησης” ή τεστ που θα αγχώσει το παιδί. Ακόμα και πριν επιλεχθεί από κοινού ένα παιχνίδι, ο θεραπευτής θα αρχίσει να παρατηρεί προσεκτικά την συμπεριφορά του παιδιού στο χώρο, το αν παίρνει πρωτοβουλία επικοινωνίας, αν έχει βασικές κοινωνικές δεξιότητες. Έπειτα θα παρατηρήσει την ανταπόκριση του παιδιού στο ελεύθερο παιχνίδι, στις εντολές που του δίνονται στα πλαίσια του παιχνιδιού καθώς και την επίδοσή του σε τυχόν επιμέρους «ασκήσεις»-παιχνίδια.

Σε μεγαλύτερα παιδιά, έπειτα από συζήτηση μπορεί ο λογοθεραπευτής να χρησιμοποιήσει συγκεκριμένα τεστ για να λάβει ικανοποιητικό δείγμα λόγου προκειμένου να αναλύσει το προφίλ του παιδιού και να εντοπίσει τομείς δυσκολίας και ικανότητας.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι γονείς, η Επιστημονική Υπεύθυνη και ο λογοθεραπευτής θα συναντηθούμε για να συζητήσουμε τα πρώτα ευρήματα. Κάποιες φορές μπορεί να μας δοθεί καθοδήγηση ως προς τα επόμενα απαραίτητα βήματα (π.χ. αν απαιτείται αξιολόγηση από Αναπτυξιολόγο ή Παιδοψυχίατρο).

Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί απλώς η θεραπευτική ομάδα να μας καθησυχάσει και να συζητήσει τρόπους που μπορεί να ενισχυθεί το επικοινωνιακό προφίλ ή ο λόγος ενός παιδιού που δεν χρειάζεται θεραπευτική παρέμβαση, αλλά περισσότερο στοχευμένο παιχνίδι ή περισσότερο χρόνο με τους γονείς και λιγότερο με μία οθόνη. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να κρίνει απαραίτητη την έναρξη θεραπευτικού προγράμματος. Αν συμβεί αυτό, η Επιστημονική Υπεύθυνη θα μας ενημερώσει για τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να κάνουμε και θα μας καθοδηγήσει σχετικά με την διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσουμε για να καλυφθούν οι απαιτούμενες θεραπείες από τον ασφαλιστικό φορέα μας. Στην Ομάδα του Λογοδικτύου υπάρχει Παιδοψυχίατρος ο οποίος μπορεί να εξετάσει το παιδί και -εφόσον χρειάζεται- να χορηγήσει την κατάλληλη ηλεκτρονική γνωμάτευση. Η ηλεκτρονική γνωμάτευση στέλνεται από τον ίδιο τον Ιατρό απευθείας στον ΕΟΠΥΥ προς έγκριση και ο γονέας ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, προκειμένου να αρχίσει την θεραπευτική παρέμβαση.