ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ – Με μια ματιά

Η εργοθεραπεία είναι μια εφαρμοσμένη επιστήμη που βοηθά τους ανθρώπους να αναπτύξουν, να επανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες απαραίτητες για να συμμετέχουν και να είναι πιο λειτουργικοί στην καθημερινότητά τους. Σε ό,τι αφορά τα παιδιά, μπορεί να συνδέεται με το πόσο εύκολα μπορούν να εκτελέσουν βασικές δραστηριότητες της μέρας τους στο σπίτι (π.χ. το φαγητό, το μπάνιο, την τουαλέτα, το ντύσιμο) και στο σχολείο (π.χ. το παιχνίδι με τη μπάλα, τη ζωγραφική, τη γραφή, την οργάνωση).

Πότε χρειάζεται η εργοθεραπεία;

Θα ήταν καλό να αναζητήστε την βοήθεια ενός εργοθεραπευτή αν παρατηρήσετε στο παιδί σας κάτι από τα παρακάτω:

  • Δυσκολεύεται να συντονίσει το σώμα του, σκοντάφτει συχνά, δεν έχει καλή ισορροπία και είναι γενικά αδέξιο.
  • Αποφεύγει τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς, παραπονιέται ότι ζαλίζεται ή δείχνει να φοβάται όταν τα πόδια του δεν αγγίζουν το έδαφος.
  • Έχει χαμηλό κίνητρο για κινητικά παιχνίδια (π.χ. κυνηγητό) και δείχνει νωθρό και νωχελικό στις κινήσεις του ή αντίθετα είναι υπερκινητικό και δείχνει να μην έχει την αίσθηση του κινδύνου.
  • Δυσκολεύεται να πετάξει, να πιάσει ή να κλωτσήσει μια μπάλα με επιτυχία (βρίσκοντας το στόχο, χρησιμοποιώντας την απαιτούμενη δύναμη κ.λ.π.).
  • Δυσκολεύεται να μάθει, να διακρίνει ή να αναπαράγει τα γράμματα και συχνά τα αντιστρέφει(π.χ. το ε-3)
  • Δυσκολεύεται να φτιάξει ένα παζλ κατάλληλο για την ηλικία του.
  • Δεν καταφέρνει να ακολουθήσει εντολές και ξεχνά τι του ζητήθηκε.
  • Δεν καταφέρνει να ντυθεί μόνο του ή να βάλει σωστά τα παπούτσια του.
  • Δυσκολεύεται να φάει μόνο του (π.χ. χύνει το φαγητό από το πιάτο, λερώνεται συστηματικά).
  • Aποφεύγει να λερώνεται (π.χ. με μπογιές, στην άμμο), ενοχλείται από τις ετικέτες των ρούχων, το σφουγγάρι ή την οδοντόβουρτσα και δυσανασχετεί όταν του κόβουν τα μαλλιά ή τα νύχια.
  • Δεν καταφέρνει να βγάλει την πάνα και να εκπαιδευτεί στη χρήση τουαλέτας.
  • Δεν έχει καλή ιδέα για τον εαυτό του, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και τα παρατάει εύκολα (χαμηλή ανοχή στην ματαίωση).
  • Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή.
  • Δεν πιάνει σωστά το μολύβι (π.χ. το κρατά με ολόκληρη την παλάμη) ή το ψαλίδι, δυσκολεύεται να πιάσει και να χειριστεί μικρά αντικείμενα.
  • Αποφεύγει τη ζωγραφική και δυσκολεύεται σε ασκήσεις γραφής και προγραφής.
  • Δυσκολεύεται να οργανωθεί, να συγκεντρωθεί προκειμένου να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα και λειτουργεί παρορμητικά.

Απευθυνθείτε επίσης σε έναν εργοθεραπευτή για εκτενή έλεγχο, αν παρατηρείτε διαφορές στην κατάκτηση κάποιων βασικών δεξιοτήτων σε σχέση με την ηλικία του παιδιού, συγκριτικά με άλλο παιδί της οικογένειας ή μετά από παρότρυνση της δασκάλας. Η έγκαιρη διάγνωση και η πρόληψη αποτελούν τους σημαντικότερους παράγοντες πρόγνωσης και εξέλιξης του παιδιού σας.

Ανοίξτε ένα από τα κουτάκια παρακάτω για να δείτε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες για τους τομείς όπου μπορεί να σας βοηθήσει η εργοθεραπεία!

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Τι είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;
Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι μία επιστημονική θεωρία που εξηγεί πώς το νευρικό μας σύστημα δέχεται συνεχώς ερεθίσματα από το ίδιο το σώμα μας και από το περιβάλλον, τα οποία πρέπει να τα επεξεργαστεί, να τα οργανώσει και να τα συγκεράσει έτσι ώστε το άτομο να μπορέσει να ανταποκριθεί λειτουργικά σε μια συνθήκη, να μάθει, να κινηθεί και να συμπεριφερθεί με επιτυχία.
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα
Τι είναι η ΔΕΠ-Υ;
Η διάσπαση/έλλειψη προσοχής χαρακτηρίζεται από μία δυσκολία στην συγκέντρωση. Διάφορες άσχετες σκέψεις, εικόνες, ήχοι μοιάζουν να εμποδίζουν το παιδί να εστιάσει και να διατηρήσει την προσοχή του. Ως αποτέλεσμα το παιδί μοιάζει να “μην ακούει”.
Αδρή Kίνηση
Αδρή Kίνηση
Η αδρή κίνηση αφορά τις “μεγάλες” κινήσεις που κάνουμε με το σώμα μας, ο τρόπος που κινούμαστε μέσα στο χώρο. Στον τομέα αυτό εμπίπτουν: ■Η ικανότητα ενός παιδιού να πετάει και να πιάνει μια μπάλα ■Η ισορροπία (η ικανότητα ενός παιδιού να πηδά σκοινάκι, να ισορροπεί στο ένα πόδι, να περπατά σε χαμηλή δοκό ισορροπίας, να περπατά με τις μύτες ή τις φτέρνες) ■Η γενικότερη επιδεξιότητα στην κίνηση ■Ο κινητικός συντονισμός (η ικανότητα να κάνει πηδηματάκια επί τόπου, να χορεύει, να ακολουθεί γρήγορα εναλασσόμενες κινητικές εντολές)
Λεπτή Κίνηση και Γραφοκινητικότητα
Λεπτή Κίνηση και Γραφοκινητικότητα
Η λεπτή κίνηση, όπως μαρτυρά και η λέξη, αφορά τις κινήσεις των δακτύλων μας, τον τρόπο που πιάνουμε και χειριζόμαστε τα αντικείμενα. Έτσι, στον τομέα αυτό εμπίπτουν: ■Η λεπτοί χειρισμοί δακτύλων και χεριών (βελτίωση στη δύναμη, τη σταθερότητα και τη θέση) ■Οι γραφοκινητικές δεξιότητες (λαβή και έλεγχος μολυβιού, ικανότητα αντιγραφής σχημάτων, ικανότητα δημιουργίας σχημάτων ή γραμμάτων) ■Ο έλεγχος του καρπού ή/και του βραχίονα ■Η οπτική αντίληψη και ο οπτικοκινητικός συντονισμός ■Η λαβή και χρήση του ψαλιδιού
Κοινωνικές Δεξιότητες
Κοινωνικές Δεξιότητες
Ένα σημαντικό κομμάτι πολλών αποκαταστασιακών προγραμμάτων είναι οι κοινωνικές δεξιότητες. Αποτελούν βασικό τομέα εργασίας για την εργοθεραπεία και δουλεύονται συχνά σε συνεννόηση και σύμπνοια και με το λογοθεραπευτικό πρόγραμμα, εφόσον το παιδί συμμετέχει σε αυτό. Δεξιότητες που δουλεύονται στα πλαίσια αυτά, ενδεικτικά, είναι: ■ Η ικανότητα συνεργασίας ■Ο χαιρετισμός και η βλεμματική επαφή ■Η ανάπτυξη αυτοαντίληψης ■Η ικανότητα ακολουθίας εντολών
Γνωστικός Τομέας
Γνωστικός Τομέας
Ο τομέας αυτός δουλεύει τη διεύρυνση του γνωστικού επιπέδου ενός παιδιού, την κατάκτηση δηλαδή σημαντικών στοιχείων γνώσης που θα το βοηθήσουν στην μαθησιακή του πορεία και ανάπτυξη. Κάποιοι από τους στόχους που δουλεύουμε εδώ είναι: ■Η οπτική διάκριση (π.χ. η ικανότητα να βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές μεταξύ πραγμάτων) ■Οι χωροχρονικές σχέσεις (π.χ. η ικανότητα να αναγνωρίζουμε την αντιστροφή αντικειμένων ή συμβόλων) ■Η οπτική μνήμη (π.χ. το να θυμόμαστε ένα σχήμα μετά από μερικά δευτερόλεπτα)
Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
Ο τομέας αυτός είναι από τους πλέον "παραδοσιακούς" εργοθεραπευτικούς τομείς, θεμέλιος λίθος κάθε προγράμματος παρέμβασης. Συνδέεται άμεσα με τη λειτουργικότητα του ατόμου και την αυτονομία του. Μέσα σε αυτόν εμπίπτουν, μεταξύ πολλών άλλων, τα εξής: ■Ένδυση (π.χ. διαχωρισμός αριστερό-δεξί/εμπρός-πίσω κατά την ένδυση, βοηθητικές στρατηγικές) ■Σίτιση (π.χ. λαβή πηρουνιού-μαχαιριού, έλεγχος κίνησης κατά τη σίτιση) ■Αυτοεξυπηρέτηση (π.χ. αφαίρεση πάνας, αγωγή τουαλέτας, καθαρισμός μαλλιών/δοντιών/νυχιών, φροντίδα σώματος γενικώς)
Λοιποί Τομείς
Λοιποί Τομείς
Σημαντικοί τομείς όπου βοηθάει η εργοθεραπεία και δεν αναφέρονται ξεχωριστά είναι: ■Οι δεξιότητες οργάνωσης (π.χ. η οργάνωση παιχνιδιού με αρχή-μέση-τέλος, η οργάνωση μιας δραστηριότητας, η οργάνωση του γραφείου ή της σχολικής τσάντας). Για τη βελτίωση των σχετικών δεξιοτήτων συχνά χρησιμοποιείται οπτικοποιημένο πρόγραμμα (π.χ. μία κάρτα για κάθε βήμα μιας δραστηριότητας). ■Η βελτίωση της συγκέντρωσης σε μια δραστηριότητα. ■Η οριοθέτηση και η ακολουθία κανόνων και εντολών.