ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ – Με μια ματιά
Πρώτη δημοτικού και πρώτη ενημέρωση γονέων… Πηγαίνουμε αγχωμένοι στη συνάντηση με τον εκπαιδευτικό του μικρού μας ελπίζοντας να ακούσουμε μόνο θετικά πράγματα. Και όντως, η δασκάλα ή ο δάσκαλος μας μιλά με τα πιο θερμά λόγια για το κοινωνικό, χαρούμενο, ευγενικό πρωτάκι μας, που βοηθά τους συμμαθητές στο διάλειμμα, παίζει με όλα τα παιδιά, είναι πρόθυμο στην τάξη… όμως, δυσκολεύεται στην ανάγνωση και ο/η εκπαιδευτικός ανησυχεί. Θα ήθελε μια μαθησιακή αξιολόγηση. Πανικός.
Όλοι οι γονείς νιώθουμε λίγο ανήμποροι μπροστά στην ανακάλυψη μίας μαθησιακής δυσκολίας. Δεν είμαστε προετοιμασμένοι! Γιατί πολύ συχνά αυτή η δυσκολία δεν γίνεται εμφανής πριν το Δημοτικό κι ακόμα και τότε, μπορεί να μην εντοπίζεται με ευκολία. Μας κατακλύζει το άγχος, αναρωτιόμαστε “τι πήγε στραβά” αλλά κυρίως: “τι είναι αυτό και τι κάνουμε τώρα;” Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά:
Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Ας ξεκινήσουμε λέγοντας ότι υπάρχουν πολλές διαφορετικές μαθησιακές δυσκολίες. Η δυσλεξία, συγκεκριμένα, αφορά στην ανάγνωση και είναι μία μόνο από τις πολλές μαθησιακές δυσκολίες που οι επιστήμονες έχουν καταγράψει. Αντίστοιχα, τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν όλα το ίδιο προφίλ. Κάποια μπορεί να δυσκολεύονται στην ανάγνωση, άλλα στα μαθηματικά, άλλα στην έκθεση κ.ο.κ. Κάποια μπορεί να δυσκολεύονται σε όλα τα μαθήματα κι άλλα μπορεί να δυσκολεύονται πάρα πολύ σε ένα μάθημα, αλλά καθόλου σε ένα άλλο.
Η επιστήμη μας έχει βοηθήσει να καταλάβουμε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες έχουν νευρολογικό υπόβαθρο. Πρόκειται για μία εκ γενετής (σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα κληρονομική) διαφοροποίηση του εγκεφάλου, η οποία επηρεάζει τις βασικές διαδικασίες με τις οποίες κατανοούμε ή χρησιμοποιούμε τον γραπτό ή τον προφορικό λόγο ή τη λογικομαθηματική σκέψη. Το πρόβλημα μπορεί να εκδηλώνεται ως δυσκολία στο να καταγράφουμε, να μιλάμε, να σκεφτόμαστε, να γράφουμε, να διαβάζουμε ή να λύνουμε πράξεις.
Ποια είναι τα συνήθη Συμπτώματα;
Όλα τα παιδιά μπορεί σε κάποια στιγμή της ανάπτυξής τους να εμφανίσουν κάτι από τα παρακάτω. Αυτό που ξεχωρίζει το παιδί που έχει πραγματική δυσκολία είναι το πλήθος και επιμονή των συμπτωμάτων. Τα πιο χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν:
Στη Γραφή
- Μπερδεύει γράμματα (π.χ.”να βούμε” αντί “να δούμε”)
- Παραλείπει γράμματα (π.χ.”λιμνάκι” αντί “λιμανάκι”)
- Παραλείπει, μεταθέτει ή επαναλαμβάνει συλλαβές (π.χ. “πατάτατα” αντί “πατάτα”)
- Δυσκολεύεται να μάθει ορθογραφία (π.χ. δεν θυμάται τους βασικούς κανόνες ορθογραφίας)
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη (π.χ. “ήχα” αντί “είχα”)
Στην Ανάγνωση
- Του παίρνει πολλή ώρα να διαβάσει μια λέξη ή μια πρόταση
- ‘Μαντεύει’ λέξεις διαβάζοντας άλλη λέξη αντί αυτής που πρέπει (π.χ. “χελωνάκια” αντί “χελιδονάκια”)
Στη Γραπτή Έκφραση
- Έχει φτωχή σύνταξη όταν γράφει μία έκθεση
- Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο
- Γράφει χωρίς “χρώμα”
Στα Μαθηματικά
- Δεν θυμάται τα σύμβολα/πρόσημα (+, – κλπ)
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει τι ζητά ένα πρόβλημα και να το λύσει
- Δυσκολεύεται να θυμηθεί την σειρά των βημάτων που απαιτούνται για να γίνει μία πράξη (π.χ. στην αφαίρεση: ποιος αριθμός πάει πάνω, ποιος κάτω, τι κάνουμε μετά)
Στην Επεξεργασία Κειμένου
- Δυσκολεύεται να αποδόσει προφορικά ένα κείμενο
- Στην ανάκληση κειμένου παραθέτει πληροφορίες τυχαία, χωρίς να τηρεί την σειρά του κειμένου
- Χάνει το νόημα του κειμένου, επιμένει σε λεπτομέρειες
Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί επίσης να παρουσιάζει συμπτώματα σε άλλους τομείς που είναι απαραίτητοι για την μάθηση, όπως:
- Δυσκολία συγκέντρωσης και έλλειψη προσοχής
- Φτωχή μνήμη
- Δυσκολία στο να ακολουθεί οδηγίες
- Γενικότερη έλλειψη οργάνωσης
- Δυσκολίες συντονισμού των χεριών
- Δυσκολία να μάθει το αλφάβητο
- Δυσκολία στην κατανόηση εννοιών ή λέξεων
- Γενική καθυστέρηση στον λόγο, “παιδικός” λόγος
- Δυσκολία να μάθει την ώρα ή να ξεχωρίζει Δεξί-Αριστερό
Εντοπίστε έγκαιρα!
Οι μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να εντοπίζονται όσο πιο νωρίς γίνεται. Στοιχεία δυσκολίας γίνονται εμφανή συχνά από την προσχολική ηλικία. Πολλά παιδιά με δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες τα οποία εντοπίστηκαν σε μεγάλη ηλικία παρουσιάζουν χαμηλή αυτοπεποίθηση εξαιτίας των προβλημάτων στο σχολείο και των συσσωρευμένων απογοητεύσεων.
Οι μαθησιακές δυσκολίες που δεν εντοπίζονται μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε σχολική φοβία-άρνηση του παιδιού να πάει σχολείο, ακόμα και σε κατάθλιψη. Αντίθετα, ένα παιδί που έχει εντοπισθεί εγκαίρως μπορεί να βοηθηθεί σημαντικά.
Η παρέμβαση επικεντρώνεται στις συγκεκριμένες δυσκολίες κάθε παιδιού, δίνοντάς του τρόπους και εργαλεία ώστε να τις ξεπερνά και να αρχίζει να βελτιώνεται σημαντικά και στο σχολείο. Η οικογένεια καθοδηγείται σωστά και ολοκληρωμένα ώστε να βοηθά το παιδί πιο αποτελεσματικά στο σπίτι.
Για τον εντοπισμό των μαθησιακών δυσκολιών στη σχολική ηλικία χρειαζόμαστε τη συμβολή ενός Ψυχολόγου ή Ειδικού Παιδαγωγού με ειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες. Ο ειδικός αυτός με τη χρήση συγκεκριμένων δοκιμασιών καθώς και σταθμισμένων εργαλείων ή/και ψυχομετρικών τεστ μπορεί να διερευνήσει το μαθησιακό προφίλ του παιδιού μας. Επίσης, μπορεί να εκτιμήσει τη νοητική, κοινωνική και συναισθηματική κατάσταση του παιδιού και τη γενικότερη συμπεριφορά του για να αξιολογήσει τον τρόπο που αυτά μπορεί επηρεάζουν τη διαδικασία της μάθησης. Σε μικρότερες ηλικίες (προσχολική ηλικία), οι δυσκολίες μπορεί να εντοπιστούν και από έναν ειδικό Λογοθεραπευτή.
ΑΝΟΙΞΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΟΥΤΑΚΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ!